mouseovergrafikk pil venstre mouseovergrafikk pil høyre mousovergrafikk epost mouseovergrafikk facebook mouseovergrafikk google plus mouseovergrafikk rss mouseovergrafikk søk mouseovergrafikk twitter mouseovergrafikk twitter

Kultursnobb.no

Bokcoveret til "The Vegetarian" av Han Kang "The Vegetarian" av Han Kang
7. november, 2016

Koreansk opprør

En roman om sult

The Vegetarian av Han Kang har blitt kalt sjokkerende, skremmende og vakker. Er denne koreanske romanen en skrekkroman, en realistisk roman om vold mot kvinner og spiseforstyrrelser eller er dette ment som kritikk av koreansk etikkette? Den komplekse teksten gir oss ingen entydige svar, men jeg leser boken først og fremst som en fortelling om en kvinne som desperat prøver å gjenfinne sin identitet og reagerer med et stille (?) opprør. Og ja, The Vegetarian er både grusom og smertefull, men samtidig så poetisk og underlig.

Den internasjonale Man Booker-prisen gikk altså i år til koreanske Han Kang og hennes roman The Vegetarian. Årets kortliste besto blant annet av Elena Ferrante og Orhan Pahmuk, så det var en aldri så liten bragd i år å klatre helt til topps. Romanen er i tillegg så urovekkende god at jeg tror den seiler opp som årets leseropplevelse.

Metamorfose

As Gregor Samsa awoke one morning from uneasy dreams, he found himself transformed in his bed into a gigantic insect-like creature.

Gregor Samsas metamorfose er kanskje den mest kjente av dem alle. I Kafkas novelle våkner hovedpersonen plutselig opp en dag og oppdager at han har blitt til et slags insekt. Omverdenen ser stakkars Samsa som et monster som må gjemmes bort eller kastes epler på. En skal ikke ha tatt så mange emner innenfor litteraturvitenskap før en gjenkjenner litt Kafka i Kang. Hovedpersonen i The Vegetarian står på kjøkkenet en dag i februar og kaster alt kjøttet til sin manns store forbauselse. Hun påstår at hun har hatt en drøm og har av den grunn blitt vegetarianer over natten. Dette problemet når uante proposjoner, og hun bringer skam på hele familien gjennom sin kjøtt-avholdenhet. Hun blir oppfattet som udannet, abnormal. Som Marian i Margaret Atwoods The Edible Woman blir forholdet til mat nærmest sykelig, men samtidig har begge kvinnene det til felles at de protesterer mot det feminine idealet gjennom å nekte å spise. Yeong-hye blir tynnere og tynnere etter hvert som hun knapt får i seg næring og oppfattes mer og mer som en oppvigler. Som Gregor Samsa blir hun monsteret som familien skammer seg over.

Sult

Gjennom tre ulike fortellerstemmer nærmer vi oss hovedpersonen i The Vegetarian. Hun er (u)lydig kone, fristende svigerinne og vanskelig søster. Vi ser henne kun gjennom andres øyne, vi får servert tre ulike tolkninger, men får aldri anledning til å trenge inn i det innerste. Sakte sakte prøver å sirkle henne inn, men det går ikke. Hun unnslipper. Vi får bare korte glimt av underbevisstheten gjennom noen korte avsnitt som refererer til de voldsomme drømmene hennes:

Dreams of murder. Murder or murdered … hazy distionctins, boundaries wearing thin. Familiarity bleeds into strangeness, certainty becomes impossible. Only the violence is vivid enough to stick. A sound, the elasticity of the instant when the metal struck the victim’s head … the shadow that crumpled and fell gleams cold in the darkness.

Det er voldelig og presist skrevet. Også prosaen til Han Kang kan minne om Margaret Atwood. Men der Atwood gjerne legger fortellerstemmen til hovedpersonen, gir Kang oss historien til Yeong-he til bi-karakterene. Det er et spennende valg og det er så effektivt for selve historien. Åpningen presenterer ekteparet og ekteskapet med en eneste setning: Before my wife turned vegetarian, I’d always thought of her as completely unremarkable in every way. Det er fiffig gjort. Her oppfatter jeg ektemannen med en gang som irriterende uinteressert og kona som tilsidesatt og forsiktig. Han hører aldri skikkelig etter, tar aldri innover seg hva hans egen kone faktisk sier.

Intolerable loathing, so long suppressed. Loathing I’ve always tried to mask with affection. But now the mask is coming off. 

Yeong-hyes budskap til omverdenen er knallsterkt. Men vil noen høre det? Avslutningsvis, i den siste delen som blir fortalt gjennom søsteren In-hye, tilstår In-hye til Yeong-hye at også hun har drømmer: ‘I have dreams too, you know. Dreams … and I could let myself dissolve into them, let them take me over … but surely the dream isn’t all there is? We have to wake up at some point, don’t we?’ Er det denne tilværelsen som er en drøm, et mareritt? Har Yeong-hye latt drømmen ta overhånd, eller er det nå hun plutselig har våknet? Er Gregor Samsas egentlige form et menneske eller et menneske? Har han bare hatt en vond drøm, eller våknet han opp til virkeligheten?

Begjær

Svogeren til Yeong-hye er kunstner og pornograf. Eller en kombinasjon. Han fascineres først av Yeong-hye og innrømmer at han har hatt en større dragning til henne enn til søsteren som han er gift med. I et øyeblikks inspirasjon ser han for seg nakne blomstermalte kropper som har sex. Bildet forlater ham ikke, og når han gjør en skisse dukker Yeong-hyes ansikt opp. Han blir etter hvert så besatt av Yeong-hye og hennes kropp at han til slutt bestemmer seg for å sette sine fantasier ut i livet: He’d imagined what her naked body must look like and began to draw, finishing it off with a dot like a small blue petal in the middle of her buttocks, and he’d got an erection. For svogeren reduseres Yeong-hye til et seksuelt objekt, en slags drømmekvinne han drømmer om å besitte. Som leser er jeg usikker på hva Yeong-hye selv opplever oppi alt dette. Svogeren er ikke en pålitelig forteller, han er ikke i stand til å tolke omverdenen rundt seg. Ironisk, siden han ser på seg selv som en kunstner.

De tre fortellerstemmene er alle opptatte av masker av ulike slag. Ektemannen jobber beinhardt for å opprettholde fasaden overfor jobb og familie. Svogeren som ønsker å male nakne kropper og forkle dem som bugnende erotiske vekster. Søsteren som eier en sminkeforretning og som samtidig er den pliktoppfyllende hustruen og veloppdragne datteren. I all hemmelighet blør hun ukontrollert fra underlivet. Alle har de et begjær, en sult de lengter etter å tilfredsstille.

Tiltalende drama

Jeg opplever den første delen som mest velfungerende. Kanskje fordi dette første møtet med Yeong-hye er så sjokkerende og uventet. De tre delene kan vel strengt tatt sies å være tre kortromaner, eller tre lange noveller, men de utfyller likevel hverandre. Originalt ble The Vegetarian utgitt som tre separate tekster. Jeg leser den som et suggerende drama i tre akter om en kvinne som bryter alt av forventninger og en familie som kollapser av følgene. Det er et ibsensk drama hvor søken etter sannhet og identitet står i sentrum. Han Kang ønskes herved velkommen til den internasjonale litterære scenen.